Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günlerinde Çalışma

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

Çalışanların dinlenme hakkı kapsamında sahip olduğu haklardan birisi de ulusal bayramlarda ve genel tatil günlerinde çalışmama hakkıdır. Kural olarak çalışanlar kanun ile belirlenen bu günlerde çalışmayarak tatil yaparlar. Ancak bu hak mutlak bir hak değildir. Bireysel iş sözleşmeleri ile işçilerin onay vermesi veya toplu iş sözleşmeleri kararlaştırılması durumunda işverenler, bu günlerde işçileri çalıştırılabilecektir.

Ulusal bayramlar ve genel tatil günlerine ilişkin düzenlemeler 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkında Kanunda yer almaktadır. Buna göre;

– 28 Ekim 13:00’den sonra ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı

– 1 Mayıs Emek ve Dayanışma Günü

– 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü

– 23 Nisan günü Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı

– 19 Mayıs günü Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı

– 30 Ağustos günü Zafer Bayramı

– Arefe günü saat 13.00’ten itibaren 3,5 gün Ramazan Bayramı

– Arefe günü saat 13.00’ten itibaren 4,5 gün Kurban Bayramı

– 1 Ocak günü yılbaşı tatili

Kanunda Ulusal bayram ve genel tatil günleri olarak belirlenmiştir.

Ulusal bayram ve genel tatil günleri 2429 sayılı Kanunda açıkça sayılmıştır
Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günlerinde Çalışma

Söz konusu günler Kanunda tatil olarak belirlenmiş ve esas olarak çalışanların bugünlerde çalışmaması ve tatil yapması gerekmektedir. Ancak konuya ilişkin bir istisna dışında doğrudan bir sınırlama ya da yasaklama da bulunmamaktadır. İstisna olarak 2429 sayılı Kanunun 2. maddesi 4. fıkrasında 29 Ekim günü özel işyerlerinin kapanması zorunludur” hükmüne yer verilmiştir. Buna göre 29 Ekim haricinde işçilerin çalıştırılmasında kural olarak bir sakınca bulunmamaktadır.

Bunun yanında 4857 sayılı Kanunun 44. maddesindeUlusal bayram ve genel tatil günlerinde işyerlerinde çalışılıp çalışılmayacağı toplu iş sözleşmesi veya iş sözleşmeleri ile kararlaştırılır. Sözleşmelerde hüküm bulunmaması halinde söz konusu günlerde çalışılması için işçinin onayı gereklidir.” hükmü ile işçilerin nasıl çalıştırılabileceği belirtilmiştir. Dolayısıyla işçinin çalıştırılmasında bir sakınca bulunmasa bile esas olan bugünlerde tatil yapılmasıdır. Bu nedenle işçinin söz konusu günlerde çalıştırılabilmesi için onayının alınması zorunludur. Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışmaya onay vermeyen işçi bu günlerde çalıştırılmaya zorlanamaz.

Ramazan bayramı ve kurban bayramında
işçilerin çalışmadan dinlenmeleri esastır
Ulusal Bayram ve Genel Tatil Ücreti

4857 sayılı İş Kanunun 47. maddesinde ulusal bayram ve genel tatil ücreti şu şekilde düzenlenmiştir: “ … kanunlarda ulusal bayram ve genel tatil günü olarak kabul edilen günlerde çalışmazlarsa, bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücretleri tam olarak, tatil yapmayarak çalışırlarsa ayrıca çalışılan her gün için bir günlük ücreti ödenir.”. Kısacası kanun koyucu “Hafta Tatili Hakkı” yazımızda detaylarına yer verdiğimiz hafta tatili ücretinde olduğu gibi işçiler çalışmasalar dahi bugünlere ait ücretinin tam ödenmesi gerektiği hükme bağlamış ve tatil yapmayarak çalışırlarsa ayrıca bir günlük ücret ödeneceği belirtilmiştir. Ancak burada bahsedilen tatil yapmayarak çalışılması bir “fazla çalışma” şeklinde değil haftalık çalışma süresi içinde kalan bayram çalışmasıdır. Bu durumda aylık 3.000 TL ücret alan kişi fazla mesai doğurmayacak şekilde bir ulusal bayram veya genel tatil gününde de çalışırsa o ay ki ücreti 3.100 TL olacaktır.

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günlerinde Çalışma” için 2 yorum